Vodic do savrsene fotografije

Kako stići do dobrih fotki sa „malo para“?

Ako jedna slika vredi hiljadu reči, šta vaša slika govori o vašem proizvodu? Ako je odgovor ne mnogo, nemojte se uzrujavati – postoji nekoliko načina da, uz pomoć niskobudžetnih stvarčica, uradite mnogo za vaš ecommerce. I što je još bolje, možete poboljšati fotografije koristeći samo vaš iPhone ili Android telefon.

KAKVE VAM FOTOGRAFIJE TREBAJU DA PRODATE PROIZVOD?

Postoje tri vrste fotografija proizvoda: studijske, lifestyle i takozvane glory fotke. Iako svaka od ovih vrsta nosi određenu informaciju o proizvodu, neke su bolji „izlog“ od drugih.

Studijske fotke su fokusirane na sam proizvod, najčešće su i najefektnije za prodaju proizvoda online jer mogu da prikažu svaku stvar iz svih uglova. One su uvek dobro osvetljene i slikaju se sa jednostavnom pozadinom pri čemu su detalji posebno naglašeni. One su najbolje jer je fokus na samom proizvodu.

Nije lako snimiti studijske fotografije bez kvalitetne opreme, ali je daleko od nemogućeg!

Lifestyle fotke, ili fotke koje prikazuju kako se nešto koristi, su veoma lake za snimanje uz pomoć adekvatnog osvetljenja i dobre kamere. Veoma su korisne za prodaju odeće, satova, kola, električnih uređaja i slično. Ovaj tip fotki je vizualizacija mušterijama kako se određena stvar može nositi ili koristiti.

Glory fotke su one koje proizvod prikazuju u svoj lepoti: zamislite ih kao veoma dobro razrađene reklame. Ovakve fotografije zahtevaju ne samo osvetljenje, okruženje, dobar model, nego i čitavu scenografiju da bi ukazali kupcima kako oni mogu da ih uklope u svoj život.

KAKO POSTIĆI DOBRU OSVETLJENOST NA FOTKAMA SA MALO NOVCA?

Profesionalni fotografi postižu dobru osvetljenost na fotografijama zahvaljujući specijalizovanim sijalicama i reflektorima. Jasno je da je osvetljenje veoma važno za kvalitetnu fotografiju. Dobra vest je da i vi možete postići sjajan efekat na svom iPhonu ili Androidu uz pomoć nekoliko trikova:

  1. Slikajte napolju – ovo je najbolji savet koji profesionalni fotograf za proizvode može da vam da. Poenta je da je prirodno, dnevno svetlo dobro jer ima prirodni balans boja. Najpogodnije svetlo za slikanje proizvoda imate ujutro ili predveče.
  2. Slikajte pored prozora – ako već ne možete napolju iz bilo kojeg razloga. Možete, recimo, privući sto do prozora ili staklenih vrata i tako dobiti najbolje moguće prirodno svetlo u datim okolnostima. Takođe možete proizvod okružiti belim papirom kako bi se svetlo odbilo od njega i umanjilo senke na slikama.
  3. Stvorite razblaženu svetlost u zatvorenom prostoru ako ne možete da fotografišete napolju – tako što ćete uz pomoć light boxa ili jednostavne kartonske kutije i belog papira „umanjiti“ senke i pojačati boje na proizvodu. Ako želite da uložite u siguricu, a nemate veliki budžet, light box je idealan za vas. Košta otprilike 20 dolara a isplatiće vam se čim prodaja proizvoda krene nabolje.
  4. Koristite odgovarajuće sijalice – bele su najbolje! Obične sijalice, koje većina domaćinstava koristi, bacaju narandžasti odsjaj i stvaraju ružne senke. S druge strane, neonske takođe menjaju boju proizvodu, i tako zelenkaste slike vam neće učiniti nikakvu uslugu – naprotiv. Koristize ove sijalice sa obe strane proizvoda i postići ćete najbolje rezultate.
  5. Koristite tripod za smartphone – takvh imate na internetu kao blata! Pomoći će vam da slike budu oštrije, da koristite tajmer i da fokus bude odgovarajući. Tajmer tako i funkcioniše: vi naredite telefonu da slika, a on se sam sprema prema osvetljenju, položaju i bojama koje treba da uhvati. Pritom, ni blic sa kamere smartphona vam neće pomoći ako je svetlo veštačko, pa vam savetujemo da ipak koristite sve ovo što smo vam naveli u ovom delu teksta.

A MOŽETE NAPRAVITI I SVOJ SOPSTVENI AD HOC STUDIO

Od svega navedenog možete za jedan dan namestiti studio – treba vam sto na kojem ćete slikati proizvod, odgovarajuća sijalica i materijal za zidove koji će ublažiti senke i svetlost prilikom korišćenja blica ili posebnih sijalica koje smo već spominjali. Treba vam možda selotejp ili lepljiva traka uz pomoć koje ćete fiksirati papir ili bele ploče na zidove. Ako ne možete da priuštite sebi da celu prostoriju pretvorite u studio, a treba vam fotosešn za velike predmete, možete koristiti merdevine kao oslonac za belu pozadinu. Praktično je i efektno!

Uostalom, pozadina vam može i pomoći da predmetu, koji slikate, dodate više čari, pa možete koristiti drvenu pozadinu, ali je bitno da bude jednolična. U obzir dolazi i tekstil, može i šatorsko platno. Još jedan predlog može biti pleksiglas – on će vam omogućiti i odsjaj proizvoda. To nije loša ideja.

Kada je reč o osvetljenju, koristite jeftine stvarčice poput mobilnih reflektora koji se mogu štipaljkom pričvrstiti za razne podloge. Ako imate česta fotografisanja, predlažemo da uložite male sume novca u svetlo na stalku. Daće najbolje rezultate, a ne košta mnogo.

Još jedna stvar koja bi vam dobro došla je stalak za predmete koje slikate. Da biste izbegli odsjaj na površini stola, idealno je da postavite proizvod na stalak i da imate minimalne šanse da će nešto na slici odvlačiti pažnju (potencijalnim) kupcima.

SAVET: Ako fotografišete, recimo, torbe, trebaće vam da drške stoje uspravno. To ćete uspeti uz pomoć silka, koji možete zakačiti za nešto iznad seta i tako održati delove predmeta uspravne, ako ima potrebe za tim. Silk ćete lako izbrisati u fotošopu 😉

KAKO NAPRAVITI DOBRE FOTKE UZ POMOĆ OBIČNE KAMERE NA iPhone I ANDROID TELEFONIMA?

Svaka kamera ima neke osnovne karakteristike koje će vam pomoći da fotke budu bolje od uobičajenih sa tom kamerom. Ono što je must have današnjice prilikom svakog vida fotografisanja je definitivno tripod ili stativ, koji će vam obezbediti stabilno i mirno fotografisanje.

Uz odgovarajuće osvetljenje, treba vam opcija SETTINGS ili PHOTO OPTIONS. Svaka kamera je drugačija, ali osnovne karakteristike su im iste – možete istaći detalj (DETAIL), prilagoditi svetlo uslovima u kojima fotografišete (INDOOR/OUTDOOR), čak i noćnom svetlu (NIGHT MODE), pa i pojačati boje (ENHANCE COLOR). Ove sitnice vam mogu pomoći da vaša fotka bude bolja nego ranije.

Međutim, postoje napredne opcije svake kamere na modernim telefonima. Možete namestiti fokus, balans bele boje i izloženost.

FOKUS ovo je jednostavna radnja, treba vam jedan dodir na deo ekrana na kojem se nalazi vaš produkt, zatim sekund da kamera izoštri taj predmet i klik na dugme za fotografisanje! Naravno, postoje opcije da namestite fokus kako vama odgovara i sve te opcije mvam mogu dodatno pomoći da dobijete dobru, izoštrenu sliku za vaš webshop.

WHITE BALANCE – balans bele boje je možda naoko nebitan, ali se na slikama itekako primeti. Naime, kamera detektuje svetlo u kojem se fotografiše i sam balansira koliko svetla treba da doda ili oduzme. Da pojasnimo: kada snimate u zatvorenom prostoru uz pomoć obične sijalice, koja dodaje narandžastu boju, white balance opcija će je učiniti prirodnijom. Kada slikate pod neonskim svetlom, koje daje zelenkasti odsjaj, white balance opcija će je učiniti prirodnijom.

EXPOSURE/IZLOŽENOST KAMERE – ova opcija određuje koliko je kamera izložena pre nego što konačno uhvati trenutak na fotografiji. Duža izloženost znači više svetla, pa možete koristiti ovu opciju kako želite. Želite bolje osvetljenu fotku? Izaberite dužu izloženost i gotovo.

Bitno je da znate da duža izloženost podrazumeva i mirniju ruku, a bilo bi dobro da namestite i da se kapak/shutter zatvori sa kratkim odlaganjem da biste dobili najbolju svetlost. Naravno, trebalo bi da uzmete u obzir još jednom kupovinu stalka za smartphone…

ALI POSTOJE I APLIKACIJE ZA MOBILNE TELEFONE SA SPECIJALNIM KAMERAMA!

Kada je reč o iPhone telefonima, Camera+ je jeftina, a mnogo efikasnija od obične kamere ugrađene u telefon. Camera+ ima sjajne performanse zahvaljujući kojim može da zabeleži sjajne, jasne fotografije sa odličnim bojama, što će vam uštedeti vreme za izmene na slikama kasnije. Za 3 dolara, koliko ova aplikacija košta, uštedeli ste mnogo vremena i novca.

Camera FV-5 za Android telefone je takođe isplativa opcija. Ustvari, ona je besplatna, a ima auto-podešavanja koja su idealna za one koji ne znaju kako da nameste balans bele boje i izloženosti. Sve u svemu, nešto što će vam dobro doći za profesionalne fotografije za vaše produkte.

Naravno, postoje razne dodatne kamere, na vama je da pronađete onu koja će vam dati najbolje rezultate i sa kojom ćete se najlakše snalaziti. Mi smo vam dali samo neke predloge J

I možemo vam dati još jedan savet kada slikate sa neprofesionalnom kamerom – udaljite je od proizvoda da slika ne bi bila „iskrivljena“, a da biste mogli da isećete detalj koji vam treba. Dobra ideja je koristiti i dodatni objektiv  za kamere na mobilnim telefonima. Jer ako vam ipak trebaju krupni planovi, obična kamera će teško dati odličnu fotku kakva vam treba. Izguglajte i odredite koji objektiv je prihvatljiv za vaš budžet ili korišćenje.

FOTOŠOP – NE TREBA MNOGO AKO IMATE DOBRO OSVETLJENU FOTKU

Osim kropovanja i trimovanja, ne čeka vas mnogo posla ako ste se pridržavali svih saveta koje smo vam dali u prethodnom delu teksta.

Ali, ipak, trebaće vam dobar program za fotošop, pa evo nekoliko njih Gimp.org, Adobe Photoshop (za računare), Adobe Photoshop Express i Aviary Photo Editor (za mobilne telefone). No, sve je ovo pod „recimo“. Ukoliko ste koristili neke druge ili imate preporuke od prijatelja, kolega ili poznanika, slobodno krstarite ponuđenim opcijama.

Ali smanjivanje fotke, tu obratite pažnju na tražene dimenzije. Vaša ecommerce platforma (Shopify, WordPress, BigCommerce, Etsy i slične) imaju određene dimenzije u pikselima za fotografije. Pikseli su, znate već (ili niste znali, pa ste sada saznali), mera za ekran, ali će vam svi programi dozvoliti da meru za veličinu slika pretvorite u piksele kada sačuvate obrađenu fotku.

Veličina fajla zavisi od raspona boja na fotografiji, uopštenoj veličini fotografije i stepena rezolucije, odnosno kvaliteta. Teško je kontrolisati raspon i boje na slici, ali možete odrediti veličinu fajla kada ga sačuvate. I kada ga sačuvate,najbolje je da birate da to bude  .jpg fajl. Naravno, možete birati i druge, kao .gif ili .png, ali .jpg je najbolja opcija ako želite da kontrolišete veličinu fajla.

Ako vam ni posle svega ovoga fotošopiranje ili editovanje nije jasno, ne paničite! Dišite, zaputite se na internet i na sajtu Fiverr.com naći ćete stručne ljude koji će vam (za male pare) pomoći sa vašim problemom. Nije kao da ste zaposlili nekoga, već kao da vam je neko sa umećem, koje vi ne posedujete, pomogao i odradio dobar posao za vas posao. Logično je i isplativo!

Sve u svemu, ne treba mnogo novca da biste dobili dobre fotografije. Ako želite baš profesionalne, pa, sigurno znate nekoga ko zna nekoga ko zna profesionalnog fotografa… Ali preporučiti fotografa je kao dati čoveku ribu da se najede. Ali ovaj tekst je tu da vas nauči da „pecate“ i snađete se na duže staze.